Review van Adams Ventures Origins van Joël Nahuis voor het Nederlands Dagblad

ND game review: Adam’s Venture Origins

Gamereview Adam’s Venture Origins voor het Nederlands Dagblad

Adam’s Venture Origins is een avonturen- en puzzelgame die je al sluipend, slingerend en puzzelend meeneemt naar de oorsprong van het boek Genesis.

Je speelt de game als Adam, zoon van een professor en je helpt hem bij een onderzoek naar het Bijbelboek Genesis. Je wordt op pad gestuurd om samen met zijn nieuwe assistent Evelyn een boek te vinden. Adam en Evelyn vinden het boek en vanaf daar begint het avontuur dat via Frankrijk naar het paradijs en verder leidt.

Op hun reis komen Adam en Evelyn mensen tegen die ook onderzoek doen naar de oorsprong van Genesis. Zij horen bij de organisatie Clairveaux Corporation. Het wordt al gauw duidelijk dat zij met een ander doel op zoek zijn naar het paradijs. Aan Adam en Evelyn de taak om erachter te komen wat het geheim van het paradijs is en wat Clairveaux Corporation van plan is.

De speler doorloopt een interessant verhaal, zeker in combinatie met de geschiedenis. De gesprekken die Adam heeft met Evelyn en de personen van Clairveaux Corporation zijn helaas minder goed uitgewerkt. Veel opmerkingen worden herhaald of liggen voor de hand. Door deze voor de hand liggende hints wordt erg snel verklapt wat de intenties van de mysterieuze Clairveaux Corporation zijn. Voor de volwassen gamer is het verhaal hierdoor te kinderlijk.

Adam klimt, springt en slingert zich een weg door een game die er over het algemeen prima uitziet. Het klimmen en lopen voelt soms wat stroef aan. Zo ook de animaties tijdens de gesprekken die Adam en Evelyn voeren. Op een paar moeilijke puzzels na, zijn de deze goed te doen en uitdagend genoeg om je even bezig te houden. Hier en daar wordt een referentie gedaan naar de Bijbel. Een beetje Bijbelkennis komt dan van pas. Sommige puzzels bestaan namelijk uit Bijbelverzen. Uiteindelijk komen Adam en Evelyn ook terecht op plekken die een belangrijke rol spelen in de Bijbel.

De game lijkt meer op jonger publiek gericht door gebruik te maken van storytelling. Sommige puzzels vereisen echter wat meer denkvermogen. De gameplay voelt soms wat houterig aan. Samen met een interessant verhaal en redelijke goede looks is dit een prima game voor de jongere gamer die van puzzelen en avontuur houdt.

Adam’s Venture Origins is een hervertelling van de verhalen uit de eerdere drie games in de Adam’s Venture-serie, gemaakt door het Nederlandse gamebedrijf Vertigogames. De beelden en de spelbeleving zijn vernieuwd en geschikt voor nieuwe spelcomputers als de Playstation 4 en de Xbox One.

> Lees verder op nederlandsdagblad.nl