Review van Anno 2205 van Joël Nahuis voor het Nederlands Dagblad

ND game review: Anno 2205

Gamereview Anno 2205 voor het Nederlands Dagblad

In 2205 heeft de aarde zo weinig grondstoffen dat de wereld opnieuw gebouwd moet worden, zo vertelt het verhaal in de game Anno 2205. De wederopbouw reikt van ijzige poolgebieden en groene bossen tot aan de maan.

Jij mag de lege aarde in ere herstellen door huizen te bouwen en de nieuwe bewoners aan het werk te zetten in de gloednieuwe fabrieken. De inwoners willen producten waar jij de fabrieken voor moet bouwen. De fabrieken hebben grondstoffen nodig, die je verzamelt door meer fabrieken neer te zetten. Dus zijn er meer werknemers nodig. Deze trek je aan door nog meer huizen te bouwen. Als je zo even doorgaat, verschijnt in de lege wereld een nieuwe maatschappij.

Anno 2205 is ten opzichte van voorgangers sterk versimpeld, waardoor het spel makkelijk te spelen is voor beginners. Het principe is om huizen neer te zetten, fabrieken te bouwen en vervolgens upgrades uit te voeren aan huizen. Hierdoor veranderen de behoeftes weer en heb je meer en betere fabrieken nodig. Herhaal dit verschillende keren en je bent uitgespeeld. De fanatieke gamer zal dit echter te simpel vinden. Omdat veel processen voor je worden uitgevoerd, kan de speler zich focussen op het leukere deel: het ontwikkelen van de gebieden en het monitoren van productie en voorraden.

Voor het eerst in de driedelige Anno-serie ga je naar de maan om ook in de ruimte steden te bouwen, zodat de economie op aarde een spurt kan krijgen. Alleen op de maan is het broodnodige isotoop Helium-3 te vinden. Om in de ruimte te komen, moeten op aarde verschillende bouwwerken voltooid zijn. De ontwikkeling in maan-, bos- en poolgebieden vereist telkens een andere tactiek. Waar je in de bosrijke gebieden een normale temperatuur hebt, is het op de poolgebieden ijzig koud. De bewoners moeten dicht bij fabrieken wonen om gebruik te maken van de warmte die de fabriek afgeeft. Op de maan moeten de gekoloniseerde gebieden worden beschermd voor meteorieten. Zet dus speciale beschermingsschilden neer.

Daarbij hebben jouw inwoners ook behoefte aan bepaalde spullen die maar in één regio worden gemaakt. Daarom moet je handelsroutes opzetten. Dat gaat heel simpel: geef aan welke spullen van waar naar waar moeten en de bewoners worden voorzien.

Afwisseling

Als de speler moet wachten tot een doel behaald is, kan een zijmissie voor afwisseling zorgen. Deze missies zijn helaas erg simpel en daardoor nogal saai. De ene keer moeten er kisten worden gezocht en de andere keer moet je spullen verplaatsen van A naar B. Niet echt uitdagend dus. De opdrachten zijn te vaak hetzelfde.

Leuk zijn de zeeslagen. Ga het gevecht aan met de terroristen. Zij willen voorkomen dat de maan wordt gekoloniseerd. In opdracht van bondgenoten word je eropuit gestuurd om in vijandelijk gebied doelen aan te vallen met schepen die je telkens kunt upgraden. Ook deze missies herhalen zichzelf nogal. Maar omdat de aard van de opdracht anders is, bieden de zeeslagen wel een welkome afwisseling op het bouwen van je wereld.

Anno 2205 is een prima game als je onervaren bent met het genre. Veel repetitief werk wordt uit handen genomen. De game waarschuwt op tijd als er dingen mis dreigen te gaan. Door tekorten snel weg te werken en steden goed in te richten, speel je het spel zonder al te veel moeite uit. Voor ervaren spelers is het jammer dat het spel zo makkelijk uit te spelen is als je de grondprincipes eenmaal doorhebt.

> Lees verder op nederlandsdagblad.nl