Review van Joël Nahuis Battlefield Hardline voor het Nederlands Dagblad

ND game review: Battlefield Hardline

Gamereview Battlefield Hardline voor het Nederlands Dagblad

De shooter Battlefield Hardline heeft de slagvelden achter zich gelaten en speelt als een politieserie op televisie, compleet met Hollywood-jasje.

In Hardline is de speler de politieagent Mendoza. Hij baant zich een weg door de moerassen van Florida; van afgelegen pakhuizen tot aan de miljoenenvilla’s en wolkenkrabbers in Los Angeles. Samen met zijn partner zit hij criminelen op de hielen, compleet met achtervolgingen. Het klinkt als een tv-serie en daar lijkt het ook veel op. Net als bij een serie opent de ‘aflevering’ met een korte terugblik en wordt er afgesloten
Battlefield Hardline met een vooruitblik. Dat pakt goed uit.

Hardline is geen duur betaalde uitbreiding van Battlefield 4, het vorige deel in de serie. Geen overbekend wereldoorlogverhaal met zwakke personages. Nu is het juist een overtuigend verhaal met levendige personages. Wel oogt de omgeving soms leeg. Battlefield onderscheidt zich door het gebruik van voertuigen. Zijdelings komt aan bod waarom een politieagent voorzichtig en gedoseerd geweld mag gebruiken. Naast de drugsoorlog strijdt Mendoza tegen corrupte agenten binnen de eigen geledingen. Hij wil niets liever dan een goed agent zijn, waar andere agenten soms de regels wat buigen om resultaat te boeken. Blijft Mendoza bij de goeden? De strijd tussen politie en criminelen voegt een nieuwe dimensie – goed tegen kwaad – toe aan het spel, waardoor Hardline het spelen waard is.

Politiepenning

De speler heeft twee mogelijkheden om door het verhaal te gaan: schietend door de voordeur of ‘stealth’, ongezien door de achterdeur, terwijl je de criminelen overmeestert in plaats van doodschiet. Een tikkeltje onrealistisch is het arresteren met de politiepenning. Ongeacht hoe zwaar bewapend de boef is, hij gaat gewillig naar de grond zodra de penning omhoog gestoken wordt. Spelers worden gestimuleerd met nieuwe wapens als belangrijke verdachten worden gearresteerd. Een ongelukkig systeem, aangezien ‘stealth’-spelers nauwelijks wapens gebruiken. De vele wapens en accessoires geven veel vrijheid om een eigen speelstijl te bedenken. Heb je genoeg tactiek, geduld en inzicht, dan is bijna de hele singleplayer zonder wapen te spelen.

Waar beginners nog goed door de verhaallijn komen, worden ze in de multiplayer finaal afgeschoten. Het kost redelijk veel tijd om goed om te gaan met de spelwereld, wapens en tactiek. Hardline heeft acht spelvarianten waarin criminelen en politie elkaar te lijf gaan om waardevolle spullen, auto’s, bergen geld, gijzelaars, controlepunten, leven en dood of om uit de criminele bende te ontsnappen.

Battlefield slaat via Hardline met succes een nieuwe weg in. De opzet van de singeplayer is verfrissend door een goede combinatie van prima verhaal, sfeer en gebruik van locatie. De maps, speldmodi en de beloningen bieden in de multiplayer genoeg om de speler wekenlang bezig te houden.

> Lees verder op nederlandsdagblad.nl