Review Watch Dogs van Joël Nahuis voor het Nederlands Dagblad

ND game review: Watch Dogs

Gamereview Watch Dogs voor het Nederlands Dagblad

In deze tijd waarin veel mensen zich zorgen maken over hun privacy, komt Ubisoft met een game waarbij je alles om je heen kunt hacken.

Blijkbaar spreekt de game Watch Dogs gamers aan. Er werden vier miljoen exemplaren verkocht in de eerste week dat de game uitkwam, een record.

Hoofdpersoon Aiden Pearce hackt en – als het moet vecht zich een weg door de levels met behulp van zijn telefoon. Dat is totaal nieuw in de gamewereld. Aiden speelt via zijn smartphone op spectaculaire wijze met bruggen, verkeerslichten en omhoog komende paaltjes om aan de politie te ontkomen. Lopend over straat vertelt de profiler in Aidens telefoon dat de ene voorbijganger een hoge schuld heeft en de ander bij een groot bedrijf werkt.

Strategie

Het verhaal van Aiden Pearce begint in de lobby van een hotel, waarvan hij het netwerk wil hacken. De computerkraak mislukt maar het lukt Aiden om het hotel te verlaten. Later volgt een gewelddadige actie tegen Aidens familie om hem angst aan te jagen. Aiden gaat op zoek naar wraak en genoegdoening.

Watch Dogs is een actiegame waarbij de speler regelmatig mensen moet doden. Tegelijk dagen de spellen van Ubisoft, zoals ook Assassins Creed, de gamer uit om zo onopvallend mogelijk (stealth) en met zo min mogelijk slachtoffers te doel te bereiken. In plaats van escalatie is beheersing van geweld de beste strategie. De vele zijmissies zijn wat eentonig. Opmerkelijk is dat de minigames wel geweld tot doel hebben. Die kun je prima missen. De grote verhaallijn van Watch Dogs staat als een huis en de afloop stelt ­vragen bij het gebruik van geweld. (Daarom volgt een ‘spoiler alert’: wil je het einde niet weten, stop dan met lezen.)

Keuze

Aan het einde van de game vertelt Aiden Pearce dat zijn zoektocht naar de daders en wraak niets heeft veranderd. De stad is verscheurd door geweld en leugens. De dood van zijn nichtje is niet terug te draaien. Hij vraagt zich dan ook af of hij wel beter is dan een moordenaar. Hij heeft ook zelf mensen gedood. Aan het eind krijgt de speler de keuze: kies je voor wraak, of krijgt de dader een tweede kans?

> Lees verder op nederlandsdagblad.nl